Завръщане към спорт след дълга пауза

0

Завръщането към спорта след дълга непланувана пауза може да се окаже изключително сериозно препятствие за всеки. Без значение начинаещ или вече по-напреднал състезател, всеки среща различни трудности.

Личният ми опит показва, че първата и най-сериозна трудност е връщането към тренировъчния режим. По дяволите! Тези два-три свободни часа в денонощието, толкова по-весело е да ги използваме да излизаме вечер с приятели, да се наспиваме сутрин, или просто да прочетем някоя и друга глава от книгата, която сме захапали. Как да преодолеем тази трудност? Най-лесният начин е да намерим външен мотив. Този мотив може да бъде състезание, сваляне на някои и друг килограм, показване на третия ред плочки. За всеки е различно, но съм сигурен, че и всеки може да намери нещо, за което да се хване, важното е да го иска достатъчно силно.

Веднъж мотивирал се, човек среща друга голяма трудност по пътя на възвръщане на спортна форма. Дългите паузи водят до значително снижаване на работоспособността и бърза загуба на спортна форма, което означава само едно – началото е мноооого трудно! Колкото по-бързи сме били преди паузата и колкото повече време сме отсъствали от пистата (парка, планината, фитнеса, тепиха и т.н.), толкова по-трудно ще е новото начало. Стъпвайки на пистата ще открием, че моментните ни възможности са изключително далеч от личните рекордни, а дори и от тренировъчния капацитет, който някога сме имали. Решението на този проблем е само едно – започваме всичко от начало! Това означава, че забравяме за дългите 50 километрови бягания, които преди сме правили всяка неделя. Забравяме за 10-тия интервал от 400 метра, всъщност забравяме и за 9-тия, 8-мия, 7-мия, а ако положението е „много зле“ и за 6-ти и 5-ти. Трябва да забравим за предишните постижения и резултати и да започнем всичко от начало с бебешки крачи и да наслагваме тренировките, до момента, в който нещата се върнат постарому.

Дългата непланувана пауза може да има и своите добри страни. Няколко месеца почивка, не само намаляват физическата ни работоспособност, но и премахват навиците ни. Заличават ги като с гумичка. За добро или лошо, това заличаване не е селективно и покрай добрите навици, започват да изчезват и лошите, ето защо такава дълга пауза може да се окаже и нещото, от което сме имали нужда за да подобрим резултатите си. След дълга пауза е значително по-лесно да се заучава нова, по-добра техника на бягане, плуване или изпълнението на каквото и да е упражнение. Всъщност в спортната гимнастика съществува треньорски прийом, който се характеризира с това, че дадено упражнение, което е заучено грешно, не се тренира дълго време, докато бъде добре забравено, а в последствие посредством подготвителни упражнения започва повторното му разучаване. Бягането разбира се е доста по-различен спорт от гимнастиката, но и тук може да се използва подобен похват, като особено подходящ момент е времето след продължителна пауза.

Относно травмите и дългите паузи…

Доказано е, че травмите водят до дълги принудителни паузи. Дългите паузи от своя страна могат да доведат до травми, ако не се следва горепосочения съвет за бебешките стъпчици. Но нека оставим травмите за момент и да се насочим към това какво да правим при принудителна пауза.

На първо място е движението, ако не можем да спортуваме е от изключителна важност да продължим да се движим, колкото можем повече. Ходене пеш, качване на стълби, избор на по-далечен магазин в обедната почивка, а в момента дори чета труд, в който авторът описва как по време на среща с жена, е правил клекове в мъжката тоалетна. Опция за движение винаги има, само трябва да я открием. Дори при наличието на контузии има варианти, за които не веднъж сме говорили.

На второ място е режимът. Липсата на тренировки, води след себе си каскада от събития. Тренирали сте сутрин? Честито, сега спите сутрин. Тренирали сте вечер? Честито, имате време за приятели. Хапвали сте по две пици размер „джъмбо“ за обяд в тренировъчно дни? Честито, сега тези пици ще започнат да ви се лепят. Важно е да не се поддаваме на „живота“ при дълги паузи без спорт и да запазим поне от малко режима си. Това не само ще ни закрепи здравословно и физически, но и ще ни помогне да се върнем към спорта по-бързо. Новите два свободни часа през деня трябва да се употребяват добре, а не да се проспиват или по-лошото да се пропиват. Ако преди сте ставали в 6:00 за да тренирате, продължете да ставате в 6:00, просто правете нещо друго, ползотворно и най-важното лесно заменяемо (с други думи, нещо, което не вдига нивото на допамина до степен зависимост към съответното действие). Хапвали сте по две пици за обяд? Време е да резнете не само обяда, но и цялостно храната. Не го ли направите, чакат ви ТЕЖКИ времена.

Един последен съвет, при завръщане от дълга пауза, задължително потърсете съветите на треньор. Отново, личен опит, плюсовете, които ще получите при работата си с треньор са много, неизмеримо много, особено, ако преди тази пауза не сте се възползвали от услугите на такъв.

При всички останали случаи, 5kmrun е едно добро начало… 🙂

Калин Стоянов

Калин Стоянов

Калин е физиотерапевт и персонален треньор. Завършил е НСА "Васил Левски“ и е работил с национални състезатели от различни видове спорт.
Калин Стоянов
Share.

About Author

Калин е физиотерапевт и персонален треньор. Завършил е НСА "Васил Левски“ и е работил с национални състезатели от различни видове спорт.

НАПИШИ КОМЕНТАР