Иван Сираков: Нека мускулите да горят, а болката да остане с дни

0

1Тези от вас, които редовно следят публикациите на 5kmrun, сигурно вече са се запознали с Иван Сираков. Името му се свързва преди всичко със спортното ориентиране, но той не пропуска и други качествени състезания. Най-новото в неговия опит е скоростното изкачване на Айфеловата кула. Впуска се в това предизвикателство главно заради емоциите и за да усети изтощението след 1665 стъпала и 279 м денивелация. „Мускулите ще горят, а болката ще остане с дни“, бяха думите му преди състезанието.
Все пак основните му цели и през тази година са в ориентирането. През 2016 година има Европейско първенство, което ще се проведе в края на месец май в Чехия. Световното първенство, което ще се проведе през август в Швеция, е другата голяма цел за сезона.
Другите големи първенства, на които също ще обърне специално внимание, са Световното студентско първенство по Ориентиране в Унгария, Световното първенство по планинско бягане в Сапарева баня и Световното първенство по радио-засичане в Албена.

Как утолява „глада“ си за по-големи успехи Иван Сираков разкри специално за 5kmrun.

1926722_595879287212445_2816404252984029052_n

Планирането – само качествени състезания

Днешно време календарният план е много натоварен с всякакъв вид състезания и е много трудно да направиш добър избор. Има някои хора, като мен, които имат желание да се състезават навсякъде. Това определено не е добре, но все пак „те” го правят. Бих казал, че за мен е рядкост уикенд без състезание.
Разбира се, старая се повечето от тях да са в тренировъчни условия, т.е. да не нарушавам тренировъчния си режим, но това също не е много лесно. С годините може би поумнявам и все повече търся качествените състезания и тези, които ще ми донесат по-различни емоции и преживявания.

eiffel

Подготовката за изкачването на Айфеловата кула

Дочух за това състезание след миналогодишното участие на Кирил Николов-Дизела и през тази есен реших, че и аз ще кандидатствам. След като получих потвърждение, че съм избран от специалната комисия и ще съм 1 от 30-те елитни мъже, мислех да инвестирам време и усилия, за да проведа сериозна подготовка. Впоследствие обаче нагласих програмата си така, че нямаше къде да вместя много специфични тренировки за изкачването на Айфеловата кула, в името на това да се подготвям по най-добрия начин за наистина важните за мен състезания през сезона.
Все пак от началото на годината имах възможност да направя 4-5 изкачвания на стълби, като се концентрирах в качеството, а не количеството. След всяко едно от тях имах болезнена мускулна треска. Изкачвах стълби към паметника на българо-съветската дружба във Варна, към паметника „1300 години България” в Шумен, от гарата в Горна Оряховица към квартал Пролет и в парк Света гора във Велико Търново.943801_783411321792573_7830182771384179679_n
Често се случва да определям тренировката за деня според това как се чувствам. Ако наистина съм изморен, се случва и да си дам непланирана пълна почивка.
Мисля, че не съм страдал от липса на мотивация. Тя никога не ми е била проблем. Явно удоволствието от това, което правя е достатъчно.

Повече полезни храни в менюто

От известно време, може би няколко години, се старая да се храня по-качествено и да включвам повече полезни храни в менюто си. Убеден съм, че храната е в основата, а същевременно в днешно време е много трудно да намериш качествени продукти, ако не си ги произвел/отгледал сам. Никак не е лесно, но усилията определено си струват. foodНапоследък най-много обичам да ям свежи салати.
Нямам традиционна вечеря преди състезание, но обикновено се старая да хапна добре – голяма салата и примерно спагети или нещо с картофи и ориз. На следващия ден в зависимост от това кога е стартът ми вече се отнасям по-отговорно с храната за закуска и евентуално обяд, ако състезанието е следобед/вечер. Предпочитам стомахът ми да е празен, отколкото да усещам храната, затова ям минимум 3 часа или повече преди старта, а понякога ако имам възможност мога да мина само със сладко смути и фреш дори стартът да е по обяд/ранния следобяд.
Не използвам хранителни добавки или витамини, старая се да си набавям всичко от храната. По-рано, когато съм вземал такива, никога не съм усещал разлика и затова реших, че няма смисъл и е по-добре всичко да е по естествен път.

profilakticnite pregledi pri sistemni tejki natovarvania sashto ne sa za podceniavane

Сънят – част от доброто възстановяване

Смятам, че възстановяването е също толкова важно, колкото и тренировъчният процес. Старая се често да ходя на масажи и възстановителни процедури, както казах да се храня по-качествено, да си давам почивка от тренировките, да разпускам с различни забавления и т.н. Сънят е част от доброто възстановяване, но понякога не остава достатъчно време. Целта ми е да спя поне 8 ч всяка нощ, което мисля, че е достатъчно, но както казах понякога не успявам. Често се случва преди старт да не мога да спя добре, предполагам не само при мен, но в такива случаи не мисля, че ми се отразява негативно върху резултата на състезанието. Е, разбира се, ако това се повтори в две или повече последователни вечери, тогава няма да съм много свеж.
С изброените неща през последните години успях да намаля разболяванията и контузиите си, което несъмнено е важно за развитието ми като спортист.

velikden cup

И съвет за нашите бегачи от 5kmrun:

Забавлявайте се! Възползвайте се от спорта, който ви дава възможност да се чувствате добре, да се запознавате с нови и позитивни хора и да прекарвате времето си ползотворно! Правете нещо и за себе си!
И ви поздравявам за усилията, които влагате в тази добра кауза – 5kmrun!

Росица Белева

Росица Белева

Редактор at Running Academy
Роси е последовател на 5kmrun & Running Academy от 2014 година: "Спортът ме научи да се обичам. Иначе казано: не съм аз, когато не тичам".
Росица Белева

Latest posts by Росица Белева (see all)

Share.

About Author

Роси е последовател на 5kmrun & Running Academy от 2014 година: "Спортът ме научи да се обичам. Иначе казано: не съм аз, когато не тичам".

НАПИШИ КОМЕНТАР