Сутрин или вечер да тренирам?

0

„Кое време от денонощието е най-удачно за тренировки?“ Е един изключително често срещан въпрос. Отговорът му няма как да е еднозначен, дали ще предпочетем сутрешната пред вечерната тренировка, обратното или пък ще направим две тренировки е въпрос на желание, цели и избор. Но какви са ползите за нас, нормалните, работещи хора от това да тренираме сутрин и от това да тренираме вечер? Кое е по-добро?

Ползите от сутрешните тренировки:

  • Чувстваме се по-жизнени през останалата част на деня. Тренировките повишават нивата на ендорфините и други вещества влияещи на настроението. Което прави по-добро и лесно началото на работния ден.
  • Ранното ставане и тренировки помагат за по-добър нощен сън. Подобрява се не само продължителността на съня, но и качеството му.
  • Тренировъчен план включващ сутрешни тренировки е далеч по-лесен за следване. В тренировките най-важното е постоянството, за да има ефект то той трябва да се наслагва с всяка следваща тренировка, а за да става това е нужно постоянство и системност при тренирането, която може да се постигне единствено с регулярност на тренировъчния процес или с други думи, без да се пропускат тренировки. Много по-лесно е нещо през деня да се обърка и да пропуснем вечерна тренировка, отколкото сутрешна.

Недостатъци на сутрешните тренировки 

Трябва да ставаме рано. Най-големият недостатък е ранното събуждане, понякога ставането от леглото е най-болезненото нещо на света. Особено зимата, в 5 сутринта. Мотивацията, която е необходима за тренировка в сутрешна зима е… най-малкото – голяма. Но да речем, че вече сме направили първата крачка, напуснали сме леглото, затънали сме до глезените в сняг, следва трудната част, да се раздадем максимално по време на тренировка. Лично аз намирам за далеч по-лесно да правя тежки тренировки в по-късни часове. Друг лош момент е, успиването. Ако станем с 10 минути по-късно от необходимото се налага да режем от тренировките, обикновено от загрявката или разпускането.

  • Трябва повече време за вработване. Не само че може да се наложи да съкратим от загрявката, но и при сутрешни тренировки тя е далеч по-необходима. На организма му отнема доста повече време да вработи сутрин, отколкото вечер. Това е особено важно да се знае, ако сме си подготвили сериозни сутрешни мъчения.
  • Ако не сте по-ранното ставане (или обичате да си лягате късно), може доста сериозно да оплескате режима си и да си навлечете проблеми със съня.

Предимства на вечерните тренировки

  • Сутрините са спокойни. Няма нищо по-хубаво от това човек да знае, че няма работа рано сутрин и не бърза за никъде. Дори в делничен ден, липсата а сутрешна тренировка може да е осезаема, човек може да стане спокойно, да си вземе душ, да пие кафе без да бърза и да не се притеснява за цялото опаковане и приготовление за работа… или… просто да дремне още един час отгоре.
  • Вечерните тренировки са чудесен начин за изпускане на парата. Лично аз съм имал безброй случаи, в които съм искал да убия някого след края на работния ден. В момента, в който стъпя в залата, в басейна или пък изляза да тичам, тези желания стихват, а ако не стихнат веднага, то стихват след някоя и друга тежка серия.
  • Тялото ни е по-подготвено физически за вечерните тренировки. Сухожилията са по-подвижни, мускулите са готови за работа, дори сърцето и белите дробове са в по-добра кондиция, отколкото е 5 сутринта. Това може да е решаващ фактор, както за намаляване шанса за контузии, така и за по-качествени тренировки.
  • Можем да тренираме по-дълго. Не бързаме за работа от 9 часа, всъщност единственото, което ни остава е да се приберем, да хапнем и да поспим, тогава защо да не се помотаем в залата още малко? Или пък да направим тази екстра обиколка на стадиона.

Недостатъци на вечерните тренировки

  • По-лесно се пропускат. От личен опит знам, че вечерните тренировки се пропускат по-лесно, поради простата причина наречена „социален живот“, винаги може да изскочи нещо, среща с жена/мъж (кой, каквото предпочита), непланирана кино вечер с приятели, бири в парка или кажи-речи всичко. Дори наскоро четох за младеж, който отишъл до бара да пие по едно с приятели, а се намерил в Ибиса със същите.
  • Добре дошли в трафика. Факт е, че повечето хора тренират вечер. Факт е и че залите са препълнени, а парковете (особено в по-топли дни) гъмжат от народ. Но, ако хората не ви пречат, значи това не е недостатък.
  • Ако тренировките са прекалено близо до времето за сън, могат да доведат до нарушения в съня и съответно във възстановяването. Това разбира се зависи и от вида на тренировката, една лека йога или стречинг може да има точно обратния ефект.

В крайна сметка кога да тренираме?

Всичко зависи от целите, които си поставяме, от това, кога се чувстваме най-добре и до колко можем да съобразяваме тренировките си с личния живот (или обратното). Във всеки случай, лично аз предпочитам сутрешните тренировки, така се зареждам за деня, освобождавам се от един ангажимент и отварям възможност за втора, вечерна, тренировка или за бира в парка, каквото се случи. Друг бонус за мен при сутрешните тренировки е свързан с времето, мога да се събудя и ако видя, че навън има буря да продължа да спя или да свърша нещо друго, по-полезно, което да ми освободи вечерта за тренировка, в случай, че времето се оправи.

Добре де, излъгах, събуждам се, виждам гръмотевична буря, излизам и се моля вечерта времето да е хубаво за да изляза да изпия някоя бира. Важното е да сме достатъчно гъвкави, за да можем да тренираме и да сме постоянни, а по-ранното ставане определено дава възможност за по-голяма гъвкавост. Пробвайте различни часове за тренировки, вижте как се чувствате не само по време на тренировка, но и няколко часа след това и не забравяйте, че навиците са за да се променят.

Калин Стоянов

Калин Стоянов

Калин е физиотерапевт и персонален треньор. Завършил е НСА "Васил Левски“ и е работил с национални състезатели от различни видове спорт.
Калин Стоянов
Share.

About Author

Калин е физиотерапевт и персонален треньор. Завършил е НСА "Васил Левски“ и е работил с национални състезатели от различни видове спорт.

НАПИШИ КОМЕНТАР