Физиология на бягането

0

Какво се случва в организма по време на бягане?

Бягането е полезно. Това е известно на всички. Но знаете ли какво се случва с вашия организъм по време на тичане? Как реагират мускулите, сърцето и белите дробове, когато правим първата крачка? И какво се случва с тях, когато бягаме 10, 20, 30 минути? Какво предизвиква ускоряването на пулса и дишането? Защо се появява тежест в краката? И защо на финала ни подема вълна от еуфория?
Една от темите в Running Academy засяга точно тези и други въпроси за физиологията на тичане. Ще научите какви физиологични процеси в организма започват да работят и какви са ползите от това.


1sekundataПървите секунди бягане

Състояние:
Вие сте бодри и пълни с енергия. Пулсът и кръвното са нормални.
Какво е нужно:
За да бягате, мускулите се нуждаят от енергия
Като „гориво“ мускулите използват креатинфосфат. Запасите на креатинфосфат в мускулите достигат само за няколко секунди бягане. За да възобнови „енергийните резерви“ започва изразходване на друго високоенергийно съединение – гликоген. Именно тeзи киселини ви осигуряват енергия в първите секунди на бягането.

Първите 90 секунди бягане
Състояние:90 sekundite
Вие чувствате малко натоварване. Пулсът и кръвното налягане са малко над нормата.

Какво е нужно:
Още повече енергия
За да се заредят мускулите с „гориво“, клетките изразходват гликогена. Това е форма на глюкоза, която се складира в мускулите и черния дроб. Също така организмът усвоява глюкозата директно от кръвта (затова бягането е полезно за хора със захарен диабет). Тялото поглъща все повече глюкоза, а в мускулите започва да се произвежда млечна киселина, поради което изпитвате парене.

2-ра – 9-та минута бягане

2-9 minСъстояние:
Чувствате натоварване. Пулсът се ускорява. Кръвното налягане е малко по-високо от нормалното.

Какво е нужно:
Приток на кислород
За да се снабдят с енергия мускулите е нужен кислород. Започвате да дишате по-учестено. Сърцебиенето се ускорява. В този момент започват да се разграждат въгехидратите и се изгарят калории. Повишава се телесната темпераутра.
За да се охлади, организмът насочва притока на кръв към кожата. Също така се активира отделянето на пот.

10 — 25 минути бягане
Състояние:10-25 min
Става ви по-тежко, чувствате се по-уморени. Дишането и сърцебиенето се ускоряват значително. Кръвното налягане е с 10-20 единици по-високо от нормалното. (Състоянието на опитните бегачи остава непроменено.)

Какво е нужно:
Нормализиране на притока на кръв
Колкото по-дълго бягате, толкова е по-голямо натоварването.
За да произведе креатинфосфат, организмът се нуждае от много кислород. Парадоксът се състои в това, че по време на интензивно физическо натоварване се забавя притокът на кръв, а оттам и доставянето на кислород. В резултат се нарушава изтичане на млечна киселина, тя започва да се натрупва в мускулите.

С всяка следваща стъпка усещате нарастващата слабост (не е достатъчен кислородът за генериране на АТФ), краката ви „натежават“. Сърцето бие по-бързо, дишането е учестено.

30-та минута бягане

30 minСъстояние:
Приключвате бягането. Енергийната нужда пада. Дишането, пулсът и кръвното се нормализират.

Какво ви е нужно:
Нормализиране на пулса и дишането

Вие го направихте! Трудното свърши – тялото все още усеща напрежение и тежест. Но мозъкът вече е стимулирал притока на допамин – хормона на щастието. Освобождаването на допамин увеличива кръвното и честотата на сърдечната дейност.
Ето защо, на този етап е важно да се успокоите, да нормализирате дишането и пулса. Постепенно тези показатели влизат в нормата, но чувството за удовлетвореност, причинено от допамина, още дълго ще ви държи в еуфория.

С Running Academy ще научите и с какво е полезно бягането за вашето здраве!

Росица Белева

Росица Белева

Редактор at Running Academy
Роси е последовател на 5kmrun & Running Academy от 2014 година: "Спортът ме научи да се обичам. Иначе казано: не съм аз, когато не тичам".
Росица Белева

Latest posts by Росица Белева (see all)

Share.

About Author

Роси е последовател на 5kmrun & Running Academy от 2014 година: "Спортът ме научи да се обичам. Иначе казано: не съм аз, когато не тичам".

НАПИШИ КОМЕНТАР