Храна и бягане – балансирай правилно!

0

foodНезависимо дали целта ви е да отслабнете, да спечелите поредния медал, или просто да сте във форма – ключът към успеха се дължи и на правилното хранене. Много бегачи са наясно с това, но в същото време ядат каквото им падне. Балансираното хранене не бива да е прищявка, а необходимост, за да поддържа добро здраве.

Част от концепцията на Running Academy е именно здравословният начин на живот. И в тази връзка считаме, че храненето е основоположно, тъй като голяма част от заболяванията се дължат на неправилно хранене и липса на физическа активност. За съжаление, много хора го осъзнават твърде късно.

Ето защо Running Academy създава превенция за предотвратяване на здравословни проблеми.

Как правилно да организирате храненето си при бегови занимания – за физическа форма и здраве или за отслабване? Заслужава ли си да бягате сутрин на гладен стомах, и трябва ли да утолите въглехидратния глад след бягане?

Running Academy дава подготовка и по тези, и по други въпроси.

Ако не сте заредили организма си преди бягане и не сте възстановили запасите след това, то трудно може да се каже, че тренировката е била полезна. Ето защо, ако не искате да губите сили напразно, не забравяйте да следите дневния си хранителен режим и да добавяте в него всички необходими микроелементи и витамини.

Хранене преди бягане

Ако имате намерение да бягате интензивно, то преди тренировка трябва задължително да се „заредите“. Не по-късно от 2-3 часа преди тичане. Интензивността на усвояването на храната е много индивидуална, така че послушайте тялото си, за да определите идеалното време за приемане храна преди спорт.
Ако планирате кратка и лека тренирвка, дори е достатъчно да изпите чаша вода или чай.

Да пием вода по време на бягане е възможно

Нужно е обаче да следите за количеството — да не допускате както обезводняване, така и пренасищане с вода, иначе това може да попречи на занятията ви. И не забравяйте да пиете през целия ден на малки порции.

Какво трябва да избягва бегача

Най-големите „врагове“ на правилното хранене:
– Храни с високо съдържание на мазнини и захар
– Tрудноусвояеми продукти (бекон, полуфабрикати)
– Алкохол и енергийни напитки
– Продукти, които могат да предизвикат стомашно-чревни разстройства (пъпеш, броколи, чушка).
– Пържени ястия

Хранене при различни видове дистанции

Средна дистанция

По време на кратки и интензивни бягания с увеличаване на скоростта използвате всички ресурси на организма. Ето защо, когато бягате на средни разстояния използвате повече мускулен гликоген, отколкото в маратони. Вашата задача е да си осигурите въглехидрати.
Имайте предвид, че приемането на въглехидрати непосредственно преди тренировка няма да има особена полза – вашето бягане ще приключи преди храната да се е преработила и да даде нужната енергия. Определящо значение има какво сте яли 12 часа преди бягането.
Откажете се от солени продукти, за да не предизвикват нужда от допълнителни течности.

Дълга дистанция

Тук имате нужда от издръжливост и голямо предлагане на енергия, което означава, че храната трябва да бъде разнообразна и високо калорична, богата на протеини, витамини и минерали. Може да подхранвате организама по време на бягане със сушени плодове и банани. След тренировката е нужно да възстановите гликогена.

Не бива веднага да се нахвърляте на храната след тичане, дайте време на тялото да си почине. За да утолите жаждата си, можете да изпиете чаша сок или вода. Ако се стремите да укрепите мускулите си, добре е час-два след тренировка да се ядат храни с високо съдържание на протеин – сирене, риба, немазно месо, пилешко. Хранете се разумно, но не забравяйте от време на време да се поглезите с любомите ви храни.
А балансираната програма на Running Academy може да подобри здравето ви и да помогне за реализиране на целия ви потенциал!

Росица Белева

Росица Белева

Редактор at Running Academy
Роси е последовател на 5kmrun & Running Academy от 2014 година: "Спортът ме научи да се обичам. Иначе казано: не съм аз, когато не тичам".
Росица Белева

Latest posts by Росица Белева (see all)

Share.

About Author

Роси е последовател на 5kmrun & Running Academy от 2014 година: "Спортът ме научи да се обичам. Иначе казано: не съм аз, когато не тичам".

НАПИШИ КОМЕНТАР